We vergeten het “Tactische middenveld” en daarom doen we maar wat!

Het is best wel een beetje raar. We willen van alles, alleen komt er van alle plannen zo weinig terecht! 

Mijn ervaring is dat veel marketeers en managers echt wel weten wat ze willen. Als je het vergelijkt met het verbouwen van een huis. Je ziet in je hoofd al helemaal hoe je wilt gaan wonen. Dat is ook zo met bijvoorbeeld, content strategie, thoughtleadership of die hele handige App waar je klanten al jaren op wachten. In je hoofd is het al bijna klaar. Maar dan, we hebben het gereedschap, de mensen. We kunnen aan de slag. En precies op dit punt gaat het vaak mis. De kern van het probleem is dat we te snel de hamer pakken.

Mijn ervaring is dat het “Tactische middenveld” wordt overgeslagen.

Wauw! We zien de nieuwe dakkapel al helemaal voor ons. Ik wil dat je nu één stap verder gaat. Moet het een dakkapel zijn met kantelramen, ga je met hout werken, welke positie, de breedte? Dit zijn details die bepalend zijn in hoe je uiteindelijk de dakkapel gebruikt. In marketing stappen we hier te snel over heen. Zeker bij abstracte campagnes, proposities -en content / thougtleaderplannen missen we de echte gebruikersdetails. Hierdoor bouwen we een te algemene dakkapel en halen we net niet het gewenste resultaat. Jammer er zat gewoon meer in, Zonde!

Als je weet welke dakkapel je wilt, kun je vandaar uit de handleiding maken. Stap voor stap een overzicht van hoe je hem in elkaar zet. Voor de scrummers onder ons, dit zijn de bouwstenen van je backlog!

Wanneer je dit hebt gedaan, dan is het veel logischer en makkelijker om de hamer te pakken. Omdat je weet wat je aan het doen bent. Als je het middenveld niet doet zal je merken dat starten in de uitvoering erg moeilijk is. Dit komt omdat je onderweg continu keuzes aan het maken bent. Onderweg keuzes maken is veel moeilijker en zorgt voor veel onzekerheid en gedoe in afstemming.

Het klinkt misschien een beetje simpel zo, maar geloof me, ik heb dit al zo vaak gezien. Het tactische middenveld is iets wat niet direct zichtbaar is en waar weinig mensen gevoel bij hebben. Geloof me, het is cruciaal in het slagen van je marketing!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *