Roland Case Study – Lesgeven 2.0: kennis en resultaat gekoppeld

De afgelopen paar jaar ben ik veel op reis geweest. Ik heb vele landen gezien en op vele podia gestaan. Ook heb ik veel organisaties direct en indirect kunnen helpen bij de ontwikkeling van hun marketing inspanningen.

Graag wil ik de ervaring bij een van die organisaties met jullie delen. Omdat het een mooi proces was en omdat het geleid heeft tot iets nieuws: Marketingcirkel. De organisatie waarover ik het wil hebben is Roland.

De klant

Begin 2017 kreeg ik vanuit Engeland een vraag van Roland Europe. Roland is wereldleider in de verkoop van digitale instrumenten, zoals digitale piano’s en keyboards, en accessoires voor digitale muziek (denk aan onder andere versterkers).

Hun marketing afdeling is opgedeeld in diverse disciplines. Het was het doel van Roland om het hele team, over alle disciplines, gezamenlijk en synchroon te laten werken volgens de laatste ontwikkelingen in digital marketing en om ze een ‘kennis injectie’ te geven.

Niet alleen verandert marketing in zijn algemeen in een rap tempo. Bij Roland zelf verandert er ook veel. Roland is van oudsher altijd een organisatie geweest die hun verkoop niet rechtstreeks deed. De verkoop gaat via de winkels. Roland wil graag toe naar een situatie waarin “inbound marketing” en de bestaande marketing via de winkels hand in hand samen werken.

Dit vergt uiteraard veel van de marketeers. Ze moeten niet alleen met advertenties kunnen werken, maar ook begrijpen hoe ‘inbound marketing’ werkt. En die kennis vervolgens ook toe kunnen passen.

De originele vraag

De eerste vraag van Roland, en daarmee de start van dit project, was een ‘algemene sessie’. Hiervoor reisde ik af naar hun kantoor in Reading. Hierin werd de gehele marketingorganisatie meegenomen in de laatste ontwikkelingen en trends. Het was een dag in de volle breedte. Ze leerden hoe de customer journey werkt, maar ook hoe persuasion marketing werkt en wat de belangrijkste ontwikkelingen in search zijn.

Na deze sessie kwam de tweede vraag van Roland. Ze wisten dat ze de geleerde kennis ook daadwerkelijk in de praktijk moesten gaan brengen. De vraag was nu hoe.

Roland wilde de verkoop van een specifieke piano graag een boost geven richting het einde van het jaar. Hiervoor moest een campagne opgetuigd worden.

Roland kwam met de vraag of ik ze kon helpen datgene wat ik ze geleerd had in de algemene sessie in praktijk te brengen. Met een klein team zou ik dan werken aan een content strategie die deze piano zou ‘verkopen’.

Veel organisaties zouden in deze situatie kiezen voor de consultant. Hij of zij die ‘het probleem’ voor hun oplost. In dit geval een campagne succesvol maken. Roland wilde dit proces echter gebruiken als blauwdruk voor de toekomst. Dit betekent dat naast het werken naar resultaat, ook het leren belangrijk is.

Online sessies

We begonnen met Skype sessies waarin we de stappen doorliepen die belangrijk zijn in het opzetten van een campagne zoals deze:

– We keken naar de doelgroep: wie targeten we?
– We keken naar wat de doelgroep wilde;
– We keken naar de consumer journey en hoe Roland daarop in kon spelen;
– We keken naar de bestaande content en wat er nog miste.

Al deze onderdelen (en meer) kwamen aan bod waarbij het team veel zelf deed en ik waar nodig bijsprong en hielp bij het begrijpen van de stappen die genomen moesten worden.

In de loop van de sessies bleek dat Roland deze manier van werken zo prettig vond dat het dit project verder wilde trekken dan alleen de die ene digitale piano. De manier van werken moest Europa-breed worden uitgerold.

Vandaar dat we afstapten van alleen deze piano en in twee dagen op kantoor bij Roland de gehele customer journey onder handen namen. Hier werd de blauwdruk ontwikkeld voor alle toekomstige marketing stappen van Roland.

Na de twee dagen was er een duidelijk beeld van hoe er gewerkt moest worden en wat er moet gebeuren om dit voor elkaar te krijgen. Sterker nog: binnen deze twee dagen werd er direct gestart.

Op dit moment werken de marketeers van Roland volgens de ‘nieuwe methode’ en ben ik vanaf de zijkant betrokken bij de voortgang. Daar waar ik nodig ben, schakel ik bij.

Wat maakte dit anders dan anders?

Het proces wat ik met Roland doorlopen heb is om meerdere redenen bijzonder te noemen. Na de algemene sessie veranderde de situatie. Het was niet meer voor de groep staan en vertellen wat ze moesten doen. Het was samen met het team aan de slag gaan. Met tegelijkertijd het doel dit team te laten ervaren hoe ze in de toekomst te werk moesten gaan.

Door te werken met het team kon ik direct inspelen op de behoefte van Roland. Daar waar ze het zelf konden doen, deden ze dat. Daar waar ze extra kennis nodig hadden, kon ik dat geven. En uiteindelijk was het natuurlijk ook gericht op resultaat behalen.

Lesgeven 2.0: kennis en resultaat gekoppeld aan elkaar. Hier kwamen mijn twee werelden perfect samen: die van de praktijkkennis en die van het lesgeven.

Belangrijk is de lange termijn. Deze manier van werken zorgt niet alleen voor korte termijn resultaat, het zorgt voor een lange termijn werkwijze. Maar niet zomaar een die is ‘aangedragen’, maar eentje die direct geïmplementeerd is.

Rolands’ gevoel

Ook Roland zelf was zeer te spreken. Helen Whitten, Head of European Marketing Communications, Roland Europe Group zegt:

“I was aware of Bas as a prominent figure in the digital marketing community and as founder of State of Digital – our “Go-to” site for all marketing knowledge, so had no hesitation in approaching him to help with our digital marketing efforts.

Bas has a unique mix of experience across speaking, training and consultancy and so was able to help train our entire European team and then dive into a consultancy project with a smaller group. His sessions have been both educational and fun, providing us with best practice insight, challenge where necessary and knowledge to enable us to take our learning forward to other projects.”

Marketingcirkel

Een dergelijke manier van werken heb ik eerder toegepast. Onder andere bij Zilveren Kruis. Daar kwam ik in aanraking met Pim Jonker. Als marketing manager had hij dezelfde wens: opleiden, teams beter maken, maar dan anders dan anders.

In het project van Roland heb ik kunnen sparren met Pim, zoals ik hem af en toe heb kunnen helpen in zijn project bij de HEMA.

Dit heeft uiteindelijk geleid tot een samenwerking. Deze samenwerking komt in de vorm van Marketingcirkel.

Samen willen we organisaties helpen die niet alleen meer kennis willen hebben, maar ook resultaat. Organisaties die voor de langere termijn een oplossing willen.

Dit betekent niet dat mijn trainingen zoals ik die geef, onder andere bij Beeckestijn, nutteloos zijn of niet meer bestaan. Verre van dat. Die trainingen spelen nog steeds een belangrijke rol. Het gaat juist om die fase erna. De implementatie van de kennis, waar we toegevoegde waarde zien.

Wil je meer weten over wat Marketingcirkel doet? Kijk eens rond op deze website of neem even contact op, dan vertel ik je graag alles over deze methode!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *