17/08/2017

Marketingcirkel en het resultaat gericht opleiden

In goede organisaties wordt veel aandacht besteed aan opleiding. Kennis is immers de basis waarop vele organisaties en teams werken. Dat geldt helemaal voor marketing teams.

Marketing is continue aan verandering onderhevig. Een update van kennis is dus altijd nodig.

Daarom volgen veel marketeers, al dan niet inhouse, opleidingen. Opleidingen die ze helpen de laatste ontwikkelingen in marketing te ontdekken.

Na de opleiding komt de marketeer echter vaak in aanraking met het ‘echte leven’. Het toepassen van de verkregen kennis blijkt toch niet zo makkelijk als gedacht. De ‘gewone’ dagelijkse gang van zaken blijft toch aandacht vragen. Veel kennis blijft hierdoor liggen.

Hoe mooi zou het zijn als de verkregen kennis ook daadwerkelijk toegepast kan worden? Hoe mooi zou het zijn als een organisatie zijn marketeers laat trainen en dat ze die kennis dan ook echt kunnen gebruiken op de werkvloer?

Het kan…

Het ontstaan van Marketingcirkel

Het was een mooie nazomerdag toen op een schoolplein in Voorschoten Pim op Bas afstapte. De twee kenden elkaar op dat moment nauwelijks. Beide hadden kinderen op dezelfde school en Pims broer en Bas kenden elkaar al wel.

De week ervoor was Pim met die broer naar een congres geweest in Amsterdam. Daar had hij verhalen gehoord van (zoekmachine)marketing experts. Als ervaren en enthousiaste marketing manager bij Zilveren Kruis was hij geïnspireerd geraakt. Hij zag mogelijkheden en wilde zijn team meetrekken in dit enthousiasme. Ze naar een hoger niveau brengen.

Pim wist ook dat dit niet eenvoudig was. Het ‘brengen’ van kennis is bij de meeste organisaties niet genoeg. Er is meer nodig bij een team om echt beter te worden dan alleen kennis. Pim wist dit al langer.

Op het congres was Bas een van de sprekers. Al jarenlang reisde hij de wereld rond om marketingteams te helpen en te trainen. Zijn grote hoeveelheid kennis bracht hij veelal over via het spreken op congressen en via training sessies. Ook bij Bas knaagde er iets. Met zijn onderwijsachtergrond wist Bas prima kennis over te brengen. Maar wat gebeurt er na een training? Al die marketeers die na het bijwonen van een trainingssessie of congres terug gaan naar kantoor. Wat doen die werkelijk met de informatie? Hoeveel wordt daadwerkelijk geïmplementeerd? Bas wist dat er een hoop kennis ‘verloren’ zou gaan.

Op het schoolplein sprak Pim Bas aan over het congres de week ervoor. Hij vertelde dat hij het erg naar zijn zin had gehad en stelde eens voor verder te praten. Tijdens een lunch enkele dagen later kwamen twee werelden samen.

Waar visie en uitvoering samenkomen

Het gesprek tussen de twee kwam al snel op het bovenliggende ‘probleem’. 

Pim en Bas waren afzonderlijk al een tijd aan het broeden op een andere manier van opleiden. Eentje die niet alleen maar kennis bracht. Maar waar zijn team echt wat mee kon. Nieuwe kennis moest ook daadwerkelijk zorgen voor betere resultaten.

Pims gedachten over hoe marketing medewerkers moesten worden opgeleid sloot compleet aan bij de gedachten van Bas. Opleiden is meer dan vertellen wat de laatste trends zijn. Het is het laten beleven van de kennis. Managers en marketeers kunnen vaak meer dan ze nu denken. Dat moet naar boven gehaald worden. De visie is er vaak al. De connectie met de uitvoering is waar de aandacht naar toe moet.

De eerste stappen

Als marketing manager van Zilveren Kruis startte Pim vervolgens een nieuw project. Een project om teams op te leiden en ze naar het ‘nieuwe moderne marketing’ te krijgen. Maar niet zomaar. Het moest een combinatie zijn van kennis, mens en organisatie. Marketeers moesten naar een hoger niveau op alle vlakken.

Samen met een klein team enthousiastelingen werden de eerste sessies opgezet. Hierbij lag de focus op de connectie tussen mens, organisatie en kennis. Vervolgens begon de training “on the job”. Bas maakte deel uit van de sessies en ‘leerde’ de marketeers de laatste trends en gaf ze handvatten, direct in relatie tot hun werk.

Het proces wat doorlopen werd, bevestigde Pim en Bas dat hun ideeën kloppen. Marketeers kunnen veel meer dan ze denken. Ze moeten uit hun ‘kooi’ worden gelaten. En kennis moet ‘on the job’ worden aangevuld. Hoe meer toegepast op de mensen en het werk, hoe beter het werkt.

Deze ideeën en daaruit volgende sessies vormen de basis van Marketingcirkel. Samen geloven Pim en Bas dat er meer te halen valt uit marketeers. Door het samenbrengen van kennis en organisatie, en vooral door ‘on the job’ te helpen.

Een trainer moet direct waarde leveren voor het bedrijf en werken aan de ontwikkeling van het team en de marketeer. Hands-on, geen moeilijk gedoe. Het team moet het zo snel mogelijk zelf kunnen doen. In slechts enkele stappen wordt het team via co-creatie naar een hoger niveau gebracht. Of een marketingteam nou groot of klein is: coaching on the job zorgt voor directe resultaten. Hoe sneller een team op eigen benen kan staan, hoe beter.

En toen was er Marketingcirkel…

Pim en Bas geloven dat elke organisatie baat kan hebben bij een aanpak als deze. Met bewezen resultaten bij Zilveren Kruis, HEMA, Roland en andere organisaties richtten ze Marketingcirkel op. Marketingcirkel leert organisaties, managers en marketeers hoe ze meer uit de mogelijkheden van marketing en hun mensen kunnen halen. Het een kan namelijk niet zonder het ander.

LEES HIER OVER WAT MARKETINGCIRKEL VOOR JOU KAN DOEN

Marketingcirkel is een initiatief van Pim Jonker en Bas van den Beld.

 

Pim Jonker
Pim Jonker is een specialist in organisatiekunde, Management en Digital Marketing, propositie en campaign. Hij heeft veel ervaring als Marketing Management corporate omgeving, coach / trainer

 

 

Bas van den Beld
Bas van den Beld is een specialist in Digital Marketing, (Search, Social, Content, Campaign, Data). Bas heeft veel (internationale) ervaring als Trainer, Consultant en is een veelgevraagd spreker.

 

 

Meer weten? Bel of mail direct

Pim: 0655718752
Bas: 0629091440

info@marketingcirkel.nl

Marketingcirkel
3e Binnenvestgracht 23
2312 NR Leiden