18/08/2017

Mijn Marketingteam werkt niet, ze leveren echt te weinig

Ergens knaagt het. Je hebt een leuk marketingteam, dat wel. Maar toch mist er iets. En dat terwijl je aan alle voorwaarden hebt voldaan. Je geeft je team de ruimte, je geeft de mogelijkheid tot opleiding. En je denkt mee.

En toch…. je mist iets… Het werkt niet. Je team levert te weinig op. Hoe kan dat?

Mijn marketeers zijn te traditioneel, ik mis de vernieuwing
De marketeers zijn goede mensen. Ze werken hier ook al wat langer. Ik heb ze als persoon hoog zitten. Het lastige is dat ik weet dat er veel meer uit te halen is. Het lukt ons niet om digitale innovaties en ontwikkelingen door te voeren. Het blijft allemaal een beetje hangen en wurgen.

Je bent niet de enige die hier tegenaan loopt. Veel managers zullen zich herkennen in deze frustraties en met dezelfde vragen rondlopen. Wat de oorzaak van de frustraties is, hangt natuurlijk sterk af van de situatie. Uit ervaring weten wij dat de volgende oorzaken vaak voorkomen. Er zijn er veel meer maar hieronder de twee meest voorkomende.

Ik voel de druk van de organisatie dat we moeten ingrijpen. Alleen ik weet niet wat nu verstandig is.
Wat nu? De markt en onze klanten vragen om versnelling. Is een harde reorganisatie nodig? Moeten we de marketeers vervangen voor Millennials? Of toch de Agile werkwijze introduceren? Ik zou hier wel wat hulp in kunnen gebruiken!

Ik besteed veel geld aan opleiding en coaching, ik zie het alleen niet terug in wat ze opleveren.
Al mijn marketeers hebben verschillende E marketing opleidingen gedaan. Ze kwamen met veel enthousiasme terug. Alleen als je heel eerlijk bent is er niks zichtbaars uitgekomen.

Waar moet ik starten?

Marketeers vinden het moeilijk om concreet te maken waar ze nu moeten starten. Vaak weten ze wat ze op hoofdlijnen ongeveer willen. Alleen waar en hoe begin je? Zit de klant er wel echt op te wachten en hoe test je dat? Welke middelen, kaders heb je nodig. Veel starters vragen die de drempel zijn voor veel mensen te hoog.

Wat moet ik doen?

Het helpt om een marketingteam duidelijke kaders en doelstelling te geven.

  • Vaak blijven verwachtingen impliciet en hoogover. Door het klein te maken wordt het ook zichtbaar wat er nodig is om het waar te maken.
  • Learning on the job! Er is zoveel informatie beschikbaar. Zorg dat de marketeers leren op het moment dat ze het moeten doen. Dit geeft veel positieve energie. Je laat het team letterlijk stromen.

Als de setting goed is zal het doen makkelijker gaan. Zeker de eerste paar weken. Maar dan komt klad, de twijfel de angst. We weten bijna zeker dat het komt. Het is dan belangrijk om er op een juiste manier te zijn. Marketeers zullen zich vrij moeten voelen. Zonder gene of angst aan de slag gaan. Een manager heeft hier een grote rol in. Op deze knelpunten moet je er zijn om vertrouwen te geven.

Alleen al bovenstaande punten in kaart hebben geeft al veel inzichten voor de oplossing. Het lijkt zo simpel, en op papier is dat ook wel zo. De praktijk is lastig. Er zijn continu afleidingen waardoor organisaties toch weer afhaken of andere keuze maken.

Wij willen jullie graag helpen

Wij helpen marketingafdelingen met het wegnemen van de frustraties door de oorzaken beet te pakken en om te draaien. Onze overtuiging en ervaring is dat er meer resultaat, productiviteit, innovaties, lol en plezier uit bestaande organisaties is te halen. Wij zullen altijd het team laten werken. Wij ondersteunen, coachen en doen het indien nodig voor.

Door middel van een revolutionaire aanpak ‘on the job’