25/08/2017

Mijn manager snapt het vak marketing niet

Als marketeer heb je een geweldige baan. Je zit bovenop de nieuwste ontwikkelingen. Je hebt te maken met de meest ‘hippe’ mensen en je komt in aanraking met vele verschillende onderwerpen.

Ook de omgeving waarin je zit voldoet aan alle eisen. Je doelgroep is interessant, je budget is goed. En je krijgt van je organisatie de kans om je verder te ontwikkelen. Zo heb je in de afgelopen jaren een NIMA opleiding gedaan en zelfs een post-doctorale opleiding marketing.

En toch klopt er iets niet.

Je komt niet verder.

En dat terwijl je toch alles ‘weet’. En dat terwijl je toch alle mogelijkheden hebt.

Waarom kom je dan niet verder?

Het antwoord ligt daar waar vaker pijnpunten in een organisatie liggen: bij je leidinggevende(n).

Hoewel je manager nog zo’n aardige persoon is. Hoewel je leidinggevende nog zo hard werkt. Zij of hij heeft een probleem dat moeilijk te overwinnen is: je manager snapt het vak marketing niet.

Is jouw manager ook zo?

Is jouw manager inderdaad iemand die niets snapt van marketing? Er zijn signalen.

Hoe vaak is het niet voorgekomen dat iemand in de leiding van de organisatie in een vergadering een reclame filmpje of advertentie op het scherm toverde met de woorden “waarom doen WIJ niet zoiets?” Het is een ultiem signaal dat deze persoon het verschil tussen adverteren en marketing niet snapt.

Adverteren is een uitkomst van de marketingstrategie, niet een doel op zich.

Een ander signaal van dat je manager het niet helemaal snapt is de vraag “hoeveel artikelen hebben we deze week geschreven?” Het gaat bij marketing immers niet om kwantiteit, maar om kwaliteit. Veel artikelen maken niet perse veel klanten, net als veel likes op Facebook niet veel vrienden betekent…

Hoe kan dit?

Vermoedelijk is het helemaal niet zo vreemd dat je manager niets snapt van marketing. De kans is namelijk groot dat je manager helemaal geen marketeer is. Zij of hij is een leidinggevende. Er wordt van de manager verwacht dat die een team in goede banen leidt. Niet perse dat zij of hij veel van het onderwerp weet.

Uiteraard zijn er genoeg organisaties waarin dit wel verwacht wordt, maar dat maakt niet direct dat het ook zo is. Immers, een marketeer die in een leidinggevende rol wordt ‘geduwd’ kan wel eens de slag missen in deze snel veranderde wereld. Ook hiervoor geldt: dienstjaren maken je niet perse meer geschikt.

Hoe los je dit op?

En toch is kennis juist ook bij een manager van cruciaal belang. Juist de manager moet kunnen sparren met zijn of haar team. Maar wat nou als die manager dat niet kan? Of niet wil? Of nog erger: niet weet dat zij of hij die kennis niet heeft?

Je kan je manager moeilijk zomaar op cursus sturen, hoewel dat best fijn zou zijn. En communiceren met je manager over het hebben van te weinig kennis is ook niet makkelijk.

Toch zijn er manieren. Door je manager te laten delen in jouw kennis. Door (wekelijkse of maandelijkse) bijeenkomsten te organiseren waarin de ‘nieuwste trends’ worden besproken. Door je manager “mee te nemen” in de opbouw van je strategie. Of door je manager fysiek mee te nemen naar events.

Is er meer mogelijk?

Bij marketingcirkel geloven wij in een 360 graden aanpak. Ja, een cursus kan. Ja, een event ook. Maar een manager heeft weinig tijd. Dus ‘on the job’ leren kan veel efficienter zijn. Door coaching, begeleiding en training van de manager brengen en houden we hem of haar op het gewenste niveau.

Maar dat niet alleen. We helpen jou als marketeer ook met die manager die niets weet. Door je handvaten te geven waarmee je met je leidinggevende aan de slag kan. Door je te leren hoe om te gaan met leidinggevenden en door je te helpen je strategie op zo’n manier te vertalen dat zelfs jouw manager het snapt.

Meer weten? Neem nu contact op!