25/08/2017

Mijn initiatieven worden steeds tegengehouden!

Het leven van een marketeer gaat lang niet altijd over rozen. Het is ook geen makkelijk vak. De meeste campagnes die door marketeers worden opgezet slagen niet. Sterker nog, volgens de content marketing survey van het Content Marketing Institute beoordeeld slechts 30% van de marketeers hun content campagnes als effectief.

Toch zijn de ideeen er vaak wel bij de marketeers. Geinspireerd door nieuwste ontwikkelingen, door trainingen of door evenementen, onstaan de mooiste plannen.

Helaas worden de meeste plannen nooit concreet. Waarom niet? Vanwege de organisatie.

Er zijn veel bewegende onderdelen in een marketing organisatie. Een marketeer kan het niet alleen. Hij of zij heeft hulp nodig van het team. Een content producer, een advertentie expert, een ontwikkelaar, een strateeg. Samen maken ze het succes van een campagne.

Vaak is een team echter niet goed op elkaar afgestemd. Zijn er mensen met een eigen mening. Een net iets andere mening dan die van de ander. Dit leidt dan vaak tot lange vergaderingen. Of plotselinge koerswijzingen.

Koerswijzigingen die soms ingegeven zijn door die manager die bij de lunch iets gehoord heeft van een collega en dat dan graag direct ziet worden doorgevoerd. Vaak zijn dat koerswijzingen die gebaseerd zijn op verkeerde aannames. Het zo snel mogelijk willen forceren van succes.

Dit kan leiden tot veel frustratie bij een marketeer. Je wil wel, maar je kan niet!

Hoe pak je dit aan?

Het is niet eenvoudig voor een marketeer om hiermee om te gaan. Van groot belang is het goed organiseren van het team. Het goed afstemmen van de taken. En vooral: het duidelijk hebben wie welke rol heeft en wie welke verantwoordelijkheid.

Dit is de taak van een manager. Maar die is daar niet altijd geschikt voor of heeft niet de juiste tools. Dus die moet daarbij geholpen worden. Hier kan de marketeer helpen. Door de juiste grenzen aan te geven en de manager te voorzien van de juiste informatie.

Vanuit Marketingcirkel helpen wij marketeers deze tools te ontwikkelen. Zodat zij hun werkzaamheden kunnen uitvoeren zoals het bedoeld is. En zodat campagnes meer worden dan alleen een goed idee.