24/08/2017

Ik wil vernieuwen en versnellen!

Alleen…

  • Ik zou niet weten waar ik moet beginnen

De huidige manier van werken zit vast, we werken in vaste patronen en op manier die ons ook heeft gebracht waar we nu zijn. Het is niet slecht alleen weet ik dat er meer inzit. Het is lastig om te bepalen hoe en waar te beginnen.

  • Mijn marketingteam snapt mij niet

Ons team is best goed in de uitvoering. Ze maken mooie commercials, advertenties en organiseren goede evenementen. Toch wil ik het anders, meer Agile, datadriven, aansluiten op de nieuwe design thinking principes. Op een andere manier waarde creëren voor onze klant. Mijn team wil wel, maar blijven een beetje hangen.

  • Als mijn mensen er mee aan de slag gaan maken ze het elke keer weer zo onnodig groot. Waardoor er niks concreets gebeurt. Het blijft zo vaak vaag. Er worden strategiesessies georganiseerd. Veel powerpointslides met mooie modellen en plaatjes. De vertaling maken naar de volgende dag gebeurt nauwelijks.

 

Je bent niet de enige die hier tegenaan loopt. Veel managers zullen zich herkennen in deze frustraties. Wat de oorzaak is, hangt natuurlijk sterk af van de situatie. Uit ervaring weten wij dat de volgende oorzaken vaak voorkomen. Er zijn er veel meer maar hieronder de twee meest voorkomende.

  • De visie “ naar het nieuwe” is vaak abstract en geeft onvoldoende kader en richting aan de marketeers. Managers weten wel wat ze willen en zien het in hun dromen al helemaal voor zich. Ze weten hun droom ook goed over te brengen naar de marketeers. Zij zullen geïnspireerd raken en krijgen zin om de visie waar te maken. De manager denkt mooi, ik heb het overgedragen, aan de slag. Maar dan de grote vraag waar gaan we nou concreet beginnen. Een slechte doorvertaling van visie naar uitvoering is een grote oorzaak van frustraties.

 

  • Veiligheid

Als een opdracht vaag is, of de kaders voor de marketeer te breed zijn. Ontstaat er een vorm van angst en onzekerheid. De omgeving is niet veilig. Dit uit zich in verschillende overlevingsvormen, waarbij marketeers vaak achter iets of iemand gaan staan. Door bijvoorbeeld met elkaar samen te werken aan een dik strategie document. Er is veel afstemming en overleg, ze draaien om de hete brij heen. Dit komt vaak voor.

Gelukkig zijn deze oorzaken en frustraties op te lossen.  

  • Een goede start is het halve werk
    • Waar ik zelf altijd start is om de visie “ naar het nieuwe” te door leven en smart te maken. Door bijvoorbeeld een prototype te maken, of het visueel uit te tekenen. Het is belangrijk om tot in een diepere laag met elkaar te doorgronden waar we nou eigenlijk naar toe willen.
    • De volgende stap is het moeilijkst. Het maken van een roadmap. Stap voor stap, geplaatst in de tijd wat we gaan doen.
    • Het vast stellen van duidelijke kaders waarbinnen we de verandering gaan waarmaken. Op de één of andere manier krijgt dit altijd weinig aandacht. Dit is een belangrijke stap in de oplossingsrichting.
    • Resources, wat hebben we allemaal nodig en is het beschikbaar. Wat moeten we nog leren, is er genoeg budget.
  • Het doen!

Als de setting goed is zal het doen makkelijker gaan. Zeker de eerste paar weken. Maar dan komt klad, de twijfel de angst. We weten bijna zeker dat het komt. Het is dan belangrijk om er op een juiste manier te zijn. Marketeers zullen zich vrij moeten voelen. Zonder gene of angst aan de slag gaan. Een manager heeft hier een grote rol in. Op deze knelpunten moet je er zijn om vertrouwen te geven.

Alleen al bovenstaande punten in kaart hebben geeft al veel inzichten voor de oplossing. Het lijkt zo simpel, en op papier is dat ook wel zo. De praktijk is lastig. Er zijn continu afleidingen waardoor organisaties toch weer afhaken of andere keuze maken.

Wij willen jullie graag helpen

Wij helpen marketingafdelingen met het wegnemen van de frustraties door de oorzaken beet te pakken en om te draaien. Onze overtuiging en ervaring is dat er meer resultaat, productiviteit, innovaties, lol en plezier uit bestaande organisaties is te halen. Wij zullen altijd het team laten werken. Wij ondersteunen, coachen en doen het indien nodig voor.