25/08/2017

Ik kan het allemaal niet bijhouden!

Hoe staat het met de mobiele vindbaarheid van je website? Maken jullie al gebruik van big data? En zetten jullie nu al in op het Internet of Things? Zijn jullie al applicaties aan het ontwikkelen voor Virtual Reality?

Het zijn vragen die je als marketeer ongetwijfeld vaak hoort. Van collega’s. Van andere marketeers op evenementen die je bezoekt. Of op verjaardagen van familie of vrienden.

En wat is dan je antwoord?

Het valt niet te ontkennen: de wereld veranderd in een razend tempo.

Veel marketeers weten dat ze daar iets mee moeten. Maar wat? Dat is een vraag die vaak onbeantwoord blijft. De marketeer weet dat er veel mogelijkheden zijn. Dat de technologie voor veel middelen zorgt om betere marketing te doen dan ooit tevoren.

En toch weten veel marketeers eigenlijk helemaal niet wat ze moeten doen. Wat ze kunnen doen. Deze marketeers zijn eigenlijk niet goed op de hoogte. Ze weten wel dat er veranderingen plaats vinden. Maar welke? En hoe moet je die dan toepassen? Dat weten ze vaak niet.

Dit kost bedrijven een grote hoeveelheid geld omdat marketeers moeite hebben met het bijhouden van de trends en ontwikkelingen. Het zorgt ervoor dat de marketing plannen die gemaakt worden, achterhaald zijn voordat ze klaar zijn.

Naast dat het bedrijven geld kost, is het voor marketeers enorm frustrerend. Ze willen wel, maar kunnen niet. De ontwikkelingen gaan te snel.

Wat doe je dan als marketeer?

Een ambitieuze marketeer gaat aan de slag. Die gaat op zoek naar informatie en trends. Die leest blogs, magazines en bezoekt congressen. Er is veel dat je als marketeer kan doen.

Degene met budget (of een aardige baas), gaan op zoek naar training en opleiding. Die komen dan voor het dilemma te staan: welke opleiding moet ik volgen? Dit is een keuze die niet te onderschatten is. Je kiest niet alleen voor een opleiding, je kiest voor een vervolg. Je kiest voor de docenten en je kiest voor wat jou verder kan helpen in jouw werk.

Maar nu heb ik die kennis, en dan?

Het probleem voor veel marketeers echter is het moment nadat de informatie vergaard is. Welke van de geleerde strategieen moet je nou gebruiken? Welke nieuwe technologien kan je inzetten?

Voor de ‘gewone’ marketeer zijn het te veel keuzes.

Een gerichte opleiding: coaching

In onze visie moet een marketeer veel kritischer kijken naar de informatie die het vergaart. Streng kijken naar of de gekozen opleiding wel brengt wat het hoort te brengen. En vooral: kijken naar het vervolg. De belangrijkste stap is de implementatie. En daar besteden de meeste opleidingen nou juist geen, of te weinig aandacht aan.

Bij marketingcirkel kiezen wij voor een persoonlijke aanpak. Wij kijken naar wat het beste past bij de marketeer én zijn organisatie. En helpen de marketeer de juiste keuzes te maken. Het is een proces dat niet stopt. Een proces dat de marketeer structureel beter maakt. Maar nog belangrijker: de marketeer heeft nooit meer het gevoel ‘achter te lopen’.