Mijn Hema Case Study – opleiden 2.0: Kennis en resultaat gekoppeld

De kracht van het “Voor doen, Samen doen en Zelf doen”!

Mijn overtuiging is dat marketeers en bedrijven veel meer kunnen dan ze zelf denken. Bijna iedere marketeer volgt marketing colleges of gaat naar congressen. De kennis is grotendeels aanwezig, de vraag is alleen hoe krijg je de kennis effectief werkend in jouw praktijk. Precies dit punt is waar veel marketeers tegen aan lopen en waarom versnellingen en vernieuwingen in marketingprojecten vaak moeizaam verlopen.

Hema case

Vanuit deze overtuiging en ervaring ben ik in gesprek geraakt met Laura Geerlings, Director Financial services van de Hema. We zijn gaan samenwerken aan onderstaande case.

Probleemstelling: Het marketingteam Financial services is een enthousiaste club marketeers. Het team is sterk in de operatie, het doen. Regie krijgen en weten wat de samenhang is tussen wat iedereen aan het doen is en daarmee ook structureel werken aan een basis voor de toekomst is de uitdaging van dit team. Simpel gezegd is het kernprobleem dat de strategie los stond van de uitvoering.

Proces / Aanpak: Ik heb gekozen voor de aanpak “voordoen, samen doen en zelf doen”. Dit vanuit mijn overtuiging dat als mensen begrijpen waarom ze iets doen en in een veilige omgeving ervaren hoe je het moet doen. Het zelf doen logischer en laagdrempeliger wordt.

De volgende stappen hebben we doorlopen:

  1. Een doorvertaling gemaakt van de overall Hema strategie naar een specifieke Hema verzekeringen strategie. De Hema verzekering moet een bijdrage leveren aan de overall strategie van Hema. Daarom zijn we hier begonnen.
  2. Na de strategie zijn we gezakt naar de tactische laag. Op dit niveau hebben we binnen de kaders van de strategie de huidige en gewenste customer journey uitgetekend. De journey’s hebben we uitgewerkt voor de propositie, base en acquisitie. De journey’s hebben we zo ver uitgewerkt dat zij uiteindelijk de bouwtekening is geworden voor de uitvoering.
  3. Met behulp van de bouwtekening kon het team gericht werken aan het opleveren van onderdelen, die samen de customer journey vormen. De journey’s sluiten weer naadloos aan op de strategie van verzekeren en de Hema.

Het effect van dit proces is dat het team in regie is gekomen op hun eigen werk. Dit geeft vertrouwen, rust, inspiratie en ruimte. Deze elementen zorgen ervoor dat mensen meer van zichzelf durven en kunnen laten zien. Hierdoor ontstaat er een omgeving waar de aanwezige kennis bijna vanzelf uit de mensen komt.

Het resultaat

  • De campagne voor verzekeringen, die voor 100% ligt in lijn met koers van Hema.
  • Optimaal gebruik maken van bestaande Hema kanalen
  • Nieuwe salesfunnel
  • Nieuwe tool ontworpen waarin klanten geholpen worden in de keuze voor een verzekering
  • Base campagne voor het behouden van bestaande klanten

 Wat maakt dit anders

Tijdens de reis die we met elkaar hebben gemaakt, staat de mens centraal. Met mijn aanpak wil ik dat mensen vanuit de kern, onder de ijsberg, inzien waar het probleem en de oplossing liggen. Met het voor en samen doen maak je de drempel om er iets mee te doen laag. Dit geeft vertrouwen en veiligheid en zorgt ervoor dat je als team in een flow komt.

 Review, Laura Geerlings:

“ Pim heeft HEMA en ons team enorm geholpen. Zowel strategisch, tactisch als operationeel. Hij maakt samen met het team de stappen die nodig zijn concreet en zorgt ervoor dat iedereen er mee aan de slag kan. Met humor en rust zorgt hij voor een tastbaar resultaat.

 Marketingcirkel helpt het team het zelf uit te voeren. Voordoen, meedoen, zelf doen. We zijn benieuwd naar het resultaat van de campagne die we samen met Pim hebben neergezet. Wil je stappen met je team zetten op inhoud en aanpak dan beveel ik Marketingcirkel zeker aan.”

 

Marketingcirkel: Mijn overtuiging dat marketeers effectiever kunnen zijn dan ze zelf denken, gecombineerd met de ervaring bij het team van Hema, heeft ertoe geleidt dat ik Marketingcirkel ben gestart.

Marketingcirkel is voor mij het platform om marketeers en marketingafdelingen effectiever en leuker te laten werken. Marketingcirkel ben ik gestart samen met Bas van den Beld. Wat ons uniek maakt is dat we gespecialiseerd zijn in Marketing, Organisatiekunde en het allerbelangrijkste de Mens achter de marketeer.

Naast mijn werk bij Marketingcirkel doe ik interim opdrachten voor marketingteams. De combinatie van langs de lijn en in de lijn zorgt ervoor dat ik voor 100% up-to-date blijf en de situaties vanuit verschillende perspectieven kan blijven herkennen en voelen.

Wil je meer weten over wat Marketingcirkel doet? Kijk eens rond op onze website of neem even contact op, dan vertel ik je graag alles over deze methode!

 

Pim Jonker | Pim.jonker@marketingcirkel.nl | 06 55718752

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *