Zo hou je als marketeer je kennis op niveau

Volgens McKinsey en Google moeten we allemaal (marketeer of niet) moeten we minstens een halve werkdag per week nieuwe dingen leren. Daar ben ik het hartgrondig mee eens. In de stijl van mijn oma (deze) probeer ik zelf elke dag te leren. Elke dag iets nieuws houdt je brein scherp en je kennis hoog. Ik denk dat dit mij best goed afgaat. Elke dag is er wel iets wat ik leer. Geregeld krijg ik de vraag hoe ik dan mijn kennis op niveau hou. Mijn antwoord is dan altijd dat ik veel lees en vooral veel doe. 

Dit is niet zo simpel als het lijkt. Als marketeer moet je veel. Je moet produceren, je moet communiceren en je moet vooral snappen waar je het over hebt. Van jou wordt verwacht dat je al die nieuwe ontwikkelingen kent, en kan implementeren.

Dat is veel werk. De beloning van het goed doen is echter groot. Je krijgt marketing trajecten die soepel lopen. Je ROI is goed. En je krijgt de waardering van je collega’s en je managers. Jij weet immers alles. Jij bent de ‘goto persoon’ in de organisatie. 

Hoe je kennis up-to-date te houden

Om daar te komen is echter niet simpel. Het is van belang dat een marketeer zijn of haar kennis op niveau houdt. Door veel te lezen, trainingen te volgen, te praten met andere marketeers en vooral: veel te doen. Als marketeer kan je veel doen om je kennis op niveau te krijgen. Hieronder

Opleidingen

Denk je aan kennis, dan is uiteraard het eerste waar je aan denkt opleidingen. En daar zijn er veel van. In alle soorten en maten. Er zijn complete MBA’s, zoals bijvoorbeeld Beeckestijn Business School, of Nyenrode. Hier leer je over de volle breedte over marketing. Dit soort opleidingen zijn erg nuttig voor de managers in spe. Je leert immers veel over van alles. Het is breed georienteerd.

Wil je meer gedetailleerd leren, zal je iets verder moeten kijken. Er zijn veel opleidingen die hele specifieke trainingen geven. Zo kan je bijvoorbeeld via Frankwatching hele specifieke trainingen volgen. Dit varieert van SEO tot het begrijpen van de funnel.

Het grote voordeel van deze opleidingen, is dat je les kan krijgen van ervaren krachten ‘uit het veld’. Dit levert je vaak direct veel informatie op.

Bij al deze opleidingen, of het nou gaat om een MBA of “losse lessen”, zul je vooral eerst moeten nadenken over wat je wil bereiken voor je je inschrijft. Heb je doelen goed voor ogen en ga dan pas kiezen. Het aanbod is immers zo groot dat de kans groot is dat je net het verkeerde kiest.

Online opleidingen

Ben je wat minder van het in een klas zitten? Of heb je wellicht gewoon minder budget? Dan is het ook een idee om eens te kijken naar online opleidingen. Ze zijn er steeds meer. In een hoop gevallen zijn ze zelfs gratis, of kosten ze slechts een fractie van de kosten voor een offline opleiding.

Websites als Coursera of de Khan Academy geven je veel keus in opleidingen. Ook hiervoor geldt: goed weten wat je wilt, dat scheelt een hoop tijd!

Lezen van artikelen

Mijn dag begint over het algemeen altijd op dezelfde manier. Na alle ‘prive verplichtingen’, ga ik zitten met een kop koffie en mijn tablet en begin ik te lezen. Hierbij lees ik veel artikelen. Artikelen van blogs, gespecialiseerde sites en ‘industrie nieuws’ sites. Ik doe dit elke dag minimaal een uur.

Hierbij blijf ik op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en ‘parkeer’ ik artikelen op speciale onderwerpen waar ik later nog een keer in wil duiken. Hierbij gebruik ik diverse tools zoals Getpocket (die me artikelen laat opslaan om later een keer te lezen) en Evernote.  

Lezen van boeken

Naast artikelen zijn ook boeken belangrijk. Er wordt een enorme hoeveelheid boeken geproduceerd op het onderwerp marketing. Deze gaan van ‘zelfhulp’ stijl boeken tot aan daadwerkelijke handboeken.

Kies uit welke onderwerpen voor jou belangrijk zijn en begin met lezen van boeken over die onderwerpen. Er zijn tal van lijstjes online met beste boeken om te lezen. Deze lijstjes kunnen je helpen een eerste filter te maken. Een groot voordeel is dat via Amazon en je Kindle (app) alles binnen een click in je bezit kan zijn.

Tip: Audible

Heb je wat minder tijd om te lezen? Of ben je gewoon niet zo’n lezer? Dan kunnen audioboeken een oplossing voor je zijn. Audible (onderdeel van Amazon) heeft vele marketing boeken ook beschikbaar in audio format. Dan lees je terwijl je andere dingen doet. Zo vouw ik geregeld de was, terwijl ik tegelijkertijd een boek ‘lees’. 🙂 

Podcasts

Een hele goede manier om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen zijn podcasts. Podcasts waren enkele jaren geleden populair, waarna ze leken te verdwijnen. Ze zijn echter weer helemaal terug. Er zijn letterlijk honderden podcasts beschikbaar over marketing. 

Ga naar iTunes of de Play Store of je favoriete podcast app en zoek op marketing podcasts. Een Google search op ‘beste podcasts’ wil ook al helpen, of je kijkt even naar dit overzicht dat ik vorig jaar maakte.

Andere marketeers

Een enorm onderschatte manier van leren is het gebruik maken van kennis van andere marketeers. Dit geldt niet alleen voor het lezen van artikelen. En ik bedoel hier niet dat je informatie van anderen moet ‘stelen’. Waar ik hier op doel, is uitwisseling van ideeen. Echte gesprekken dus.

Een van de voordelen van het zijn van een spreker, is dat ik op de congressen waar ik spreek veel marketeers tegenkom. De informatie die ik van hen krijg is goud waard. En dan heb ik het nog niet eens over de informatie die ze delen op het podium.

Juist naast het podium is waar het gebeurt. Bij de lunch of, nog beter, bij de borrel na afloop. Dat is waar de meeste informatie gedeeld wordt. Dat is waar je samen tot conclusies komt. Twee weten immers meer dan een. En twee wordt op een congres al gauw vijf of tien…

Testen, Doen!

Als laatste misschien wel de allerbelangrijkste manier om kennis te vergaren: testen, doen! 

Als marketeer moet je fouten durven maken. Test en werk uit hoe iets werkt. Gaat het mis? Probeer iets anders en test het opnieuw. Door echt te doen, leer je het meest.

Als je het niet in je ‘echte’ werk durft te doen, zorg dan voor een ‘speelruimte’. Een website waar je naar hartelust kan testen bijvoorbeeld. Of een Facebookpagina waar je kan doen en laten wat je wil. 

Het is wat Albert Einstein ooit zei: “Play is the highest form of Research”.

Originele post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *