Waar moet een marketeer kennis van hebben?

Er zijn mensen die denken dat een marketeer niet meer hoeft te doen dan persberichten schrijven of een stukje op de website plaatsen. Dit is natuurlijk volkomen fout. De rol van een marketeer is vele malen groter. Van een marketeer wordt verwacht dat ze veel verschillende kwaliteiten bezitten. Een marketeer moet tegenwoordig kennis hebben van veel verschillende onderwerpen.

Welke onderwerpen dat zijn? We zetten de belangrijkste even voor je op een rijtje.

Storytelling

Het is een van de ‘hotste’ termen in marketing in 2017: storytelling. Maar waarom eigenlijk? Storytelling is zo oud als de mens zelf. Waarom is het dan nu belangrijk?

Het is natuurlijk altijd al heel belangrijk geweest in marketing, maar marketeers lijken de kracht van storytelling pas echt ontdekt te hebben in de laatste jaren. Dit is omdat de technieken (internet, video) ons de mogelijkheid geven storytelling voor iedereen te doen. Niet alleen de organisaties met grote budgetten hebben nu toegang tot deze manier van overtuigen.

Want overtuigen doet het, storytelling. In een wereld vol informatie negeren we ‘verkooppraatjes’. Verhalen daarentegen, die horen we graag.

Storytelling is een noodzakelijk element van marketing en elke marketeer moet hier mee kunnen werken.

Content creatie

“Content is King”. Het is een uitspraak van niemand minder dan Bill Gates, jawel, de oprichter van Microsoft. Tegenwoordig is content de belangrijkste driver van marketing. Alles wat een marketeer doet, vertaald zich in content.

Nu overdrijven we het soms wel een beetje met zijn allen, maar content marketing en het daarbij horende content creatie is wel een heel groot onderdeel van het werk van een marketeer. Content vind je op veel verschillende plekken: de website, de advertenties, de blogposts, de video’s en noem maar op.

Een marketeer moet weten welke content gecreëerd moet worden, wat het effect daarvan is, en oh ja, het liefst ook nog zelf maken…

Data Analyse Skills

Sinds een paar jaar zijn we gewend aan het woord “Big Data”. Veel marketeers houden zich daar echter nog verre van. Omdat ze vinden dat het te ‘groot’ is voor ze. In veel gevallen klopt dat. Echter, data is op veel meer vlakken belangrijk.

Zo is er de data van je klant, de data van de bezoeker van je website en de data van je eigen content creaties. Al die data helpt een marketeer verder in het begrijpen van de doelgroep. En het begrijpen van je doelgroep is noodzakelijk voor het succes van je marketing.

Een marketeer moet tegenwoordig beschikken over data analyse skills. Hiermee wordt bedoeld dat de marketeer de data die over klanten en middelen binnen komt, kan analyseren. Een marketeer moet de invloed begrijpen van acties en de beste manier om dat inzicht te verkrijgen is door analyse van data.

SEO

“Search Engine Optimisation”, het optimaliseren van je content om goed vindbaar te zijn in zoekmachines is een belangrijk onderdeel van marketing. Nog steeds gebruiken de meeste mensen, of het nou om B2B of B2C gaat, de zoekmachine als startpunt van hun onderzoek.

In Nederland betekent dit dat je moet snappen hoe je moet optimaliseren voor Google. Maar ook zoekmachines als Bing, DuckDuckGo en het Nederlandse Ixquick en Startpage.com spelen een grote rol.

Let op: SEO is niet meer het SEO dat het 10 jaar geleden was. De zoekmachines willen meer en meer een ‘persoonlijk assistent’ worden en zijn daarom veranderd. Met je lijstje keywords naar een Search bedrijf stappen zal je niet meer verder helpen. Je zult vooruit moeten denken. En de doelgroep centraal stellen.

Een marketeer moet snappen welke elementen van SEO belangrijk zijn. Hij of zij moet weten wat er voor nodig is goed vindbaar te zijn in de zoekmachines en moet zijn of haar strategie daarop afstemmen.

Adverteren: PPC, Display?

We kunnen er niet meer omheen: het internet is zo vol gelopendat we ‘organisch’ niet zo makkelijk meer ‘in beeld’ komen van onze doelgroep. We zullen dus moeten gaan adverteren. Betalen voor onze zichtbaarheid.

Het snappen van de verschillende mogelijkheden van adverteren is een belangrijk onderdeel voor elke marketeer. En wat een marketeer moet voorkomen is om ‘zomaar’ te gaan adverteren. Dan gooi je bijna zeker geld weg.

Een marketeer moet snappen waar de doelgroep is, en hoe die het beste bereikt kan worden. Daarom is het belangrijk dat een marketeer ook snapt welke advertentiemogelijkheden er zijn. En hoe ze werken.

Wat nog meer?

Is dit alles? Nee, absoluut niet. Er zijn nog meer (cruciale) onderdelen van marketing waar een marketeer kennis van moet hebben. Neem bijvoorbeeld Email marketing, Social Media of Analytics. Allemaal onderwerpen waar je als marketeer iets vanaf moet weten. De volgende artikelen (in het engels) gaan onder meer in op wat je als marketeer allemaal moet weten:

Tot slot

Een marketeer moet dus een schaap met zeven poten zijn. Een marketeer moet van vele onderwerpen wat af weten. Werk aan de winkel dus voor de marketeer!

Het is daarom ook van belang dat een marketeer zijn of haar kennis op niveau houdt. Door veel te lezen, trainingen te volgen, te praten met andere marketeers en vooral: veel te doen. Test en werk uit hoe iets werkt. En werk in een team!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *