6 karakter eigenschappen van een ‘perfecte’ marketeer

Het mag duidelijk zijn: een marketeer is niet zomaar iemand. Een marketeer moet van veel markten thuis zijn en met iedereen kunnen communiceren. Dat is niet eenvoudig. De vraag rijst zelfs of de ‘perfecte marketeer’ wel bestaat.

Laten we eens kijken naar zes karakter eigenschappen van een goede marketeer. Hoe ziet die perfecte marketeer er eigenlijk uit?

Initiatief nemen

De ‘perfecte’ marketeer wacht niet af. Deze marketeer is niet iemand die wacht tot zijn of haar manager verteld wat ze moet doen. Een echt goede marketeer neemt initiatief.

Let op: initiatief nemen bestaat uit veel meer dan de handen uit de mouwen steken. Initiatief nemen staat onder meer voor het voortouw nemen in het bedenken van nieuwe richtingen. Niet bang zijn, maar doen.

Durven te leren

Mijn oma had een lang en mooi leven en stierf pas op haar 92e. Tot op haar sterfbed was ze bezig met leren. Elke dag wilde ze minimaal een ding leren. Het maakte niet uit wat.

Een marketeer mag best koppig zijn, moet een marketeer dezelfde insteek hebben als mijn oma: het willen leren. Voor een marketeer betekent elke actie, elk artikel wat ze lezen en elk gesprek wat ze voeren een mogelijkheid om te leren. Niet alleen leren over de nieuwste technieken, maar ook over de doelgroep bijvoorbeeld. Een marketeer moet altijd blijven leren.

Niet bang zijn

Een marketeer moet niet bang zijn. Angst is een slechte raadgever en houdt de marketeer juist tegen. Door toe te geven aan de angst voor vooruitgang, gebruikt de marketeers achterhaalde platformen. Door toe te geven aan de angst voor de klant, snapt de marketeer de klant niet. En door toe te geven aan de angst voor het fouten maken, staat de marketeer stil.

Een moderne marketeer is nergens bang voor. Die omarmt het ‘enge’ en gaat vooruit.

Teamspeler

Een marketeer is niet een einzelgänger. Sterker nog, een goede marketeer is een teamspeler. Die is niet bezig met eigen belang. Die is bezig met het team.

Een marketeer kan niet zonder team. Een marketeer kan namelijk nooit alles weten. En daarom heeft hij of zij anderen nodig. Die data analist die de informatie verschaft. Die manager die over de budgetten gaat. Een marketeer heeft ze allemaal nodig. Daarom is het zijn van een teamspeler een karaktereigenschap die onmisbaar is.

Communicatie skills

Tot slot moet een marketeer beschikken over goede communicatie skills. Je kan wel iets willen, maar als je de anderen niet mee krijgt, gaat het nooit lukken. Een marketeer moet zijn eigen werk, vaak binnen zijn eigen organisatie, goed kunnen vermarkten.

Het meekrijgen van een team, het overtuigen van de directie en het over de bühne krijgen van de boodschap. Allemaal zijn ze even belangrijk. Goede communicatie skills zijn dus onmisbaar.

Tot slot

Als we nou kijken naar al deze skills, dan kunnen we concluderen dat er misschien een paar zijn die onmisbaar zijn voor elke marketeer. Zoals het zijn van een teamspeler of de communicatie skills. En toch zal niet elke succesvolle marketeer beschikken over bovenstaande capaciteiten. Het zal daarom ook moeilijk worden de ‘perfecte marketeer’ aan te nemen.

Daarom moet de teammanager ook niet op zoek naar die perfecte marketeer. Want die bestaat niet. De teammanager moet kijken naar de kwaliteiten die zich al in het team bevinden. En welke niet. Daarmee gaat de manager ‘de markt op’. Op zoek naar datgene wat er mist. Samen maakt sterk.

Naast het aannemen van de missende elementen kan een manager natuurlijk ook kijken naar het verbeteren van een of meerdere van deze kwaliteiten bij de bestaande teamleden. Iedereen heeft van bovenstaande wel een beetje. Waarom dat dan niet uitvergroten en beter maken?

1 gedachte over “6 karakter eigenschappen van een ‘perfecte’ marketeer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *